Starosta lub dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych nie jest związany wnioskiem PZŁ przy zawarciu umowy dzierżawy

Joanna Bulira | 2023-02-09

Łowiectwo

W dniu 1 kwietnia 2022 r. weszły w życie uchwały sejmików wojewódzkich w sprawie podziałów województw na obwody łowieckie. Datę tę poprzedzają bezpośrednio procedury wyłaniania dzierżawców obwodów łowieckich, w której zarządy okręgowe PZŁ dokonywały oceny kół łowieckich. Dziś niejeden zarząd okręgowy PZŁ oczekuje w sądzie na rozstrzygnięcie pozwów kół łowieckich o stwierdzenie nieważności zawartych umów dzierżawnych. Pozywają zazwyczaj dotychczasowi dzierżawcy, którzy zostali pominięci przy podpisywaniu umów przez uprawnione organy – dyrektorów Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych (przy obwodach leśnych) i starostów (przy obwodach polnych). Podnoszą okoliczność uzyskania koniecznej liczby punktów przy ocenie przez zarząd okręgowy PZŁ i… powołują się na swoje pierwszeństwo do zawarcia umowy, czy też inaczej mówiąc, wytypowanie ich w procedurze prowadzonej przed PZŁ. Jak to zatem jest z tym pierwszeństwem?

 

Wczoraj – 8 lutego 2023 r. Sąd Rejonowy w Olsztynie wydał wyrok w głośnej na łamach prasy łowieckiej sprawie koła, któremu Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych odmówił zawarcia kolejnej umowy i zawarł ją z innym kołem.

Powództwo zostało oddalone. W ogłoszonych wczoraj ustnych motywach wyroku Sąd stwierdził, że procedura wydzierżawiania obwodów łowieckich jest dwuetapowa. Pierwszy etap przeprowadzany jest przez Polski Związek Łowiecki w oparciu o rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 18 stycznia 2021 r. w sprawie trybu składania i rozpatrywania wniosków o dzierżawę obwodów łowieckich oraz kryteriów oceny tych wniosków i wnioskodawców (Dz. U. poz. 139). Drugi etap, kończący się zawarciem umowy dzierżawy, prowadzony jest przez reprezentującego Skarb Państwa starostę lub dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.

Zostało również podkreślone, że dzierżawa obwodów łowieckich powinna służyć realizacji celów ustawy – Prawo łowieckie, które wynikają z samej definicji łowiectwa oraz przepisów o ochronie zwierzyny. Dlatego przepisu art. 29 ust. 1 Prawa łowieckiego nie można czytać tylko literalnie, w oderwaniu od wspomnianych celów ustawy. Zawierający umowę dzierżawy obwodu ma natomiast prawo wziąć pod uwagę stanowisko izby rolniczej oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta), jeżeli opinie te mają znaczenie dla wyboru dzierżawcy.

Wyrok jest nieprawomocny.

 

Podstawa prawna: art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie (Dz. U. z 2022 r poz. 1173, z późn. zm.)

wyrok Sądu Rejonowego w Olsztynie z dnia 8 lutego 2023 r. sygn. X C 1211/22

dzierżawa obwoduobwody łowieckie